Röda Lund

★ Hjärtat i en hjärtlös värld

Går Skånskan de främlingsfientligas ärenden?

Posted by Röda Lund på 05 januari 2010

Vi publicerar här ett brev till chefredaktören på Skånskan från en tidigare anställd. Det visar, vilket många redan märkt, att något inte står rätt till på tidningen. Texten är lånad från Tony Johanssons Facebook-sida.

040110
Till Jan A Johansson, chefredaktör för Skånska dagbladet

Hej!

Först hade jag tänkt fråga varför du ger mig sparken, men eftersom vi båda vet att det inte handlar om det språkliga hantverket eller mina krönikors kvalitet så finns det ingen större poäng att göra det.

Att det är annat än kvalitet som belönas av Skånska dagbladet är nämligen uppenbart. Mina krönikor har över lag hållit en högre standard än det mesta som publiceras på tidningens ledar- och debattsidor. Så för mig står det klart att detta handlar om politik, om de ämnen som jag valt, de åsikter jag dryftat, det sätt på vilket jag argumenterat och framför allt – och, tror jag, viktigast – att jag inte hukat när tidningens ledarsida fungerat som megafon för åsikter som står Sverigedemokraterna nära.

Detta tråkiga slut får mig att erinra mig den varning som jag fick av en av tidningens medarbetare om att inte fortsätta den strid mot ledarsidans islamofobi som jag förde sommaren 2007. Du blir inte långvarig om du fortsätter så här, invandringspolitik är en känslig fråga på ledarredaktionen, sade vederbörande som nu fått rätt.

Att få sparken på dessa premisser är en merit.

Naturligtvis väljer tidningen vilka skribenter man vill ha, men de val du gjort är avslöjande och säger mycket om Skånska dagbladet, dess ledning, ledarredaktion och hur lågt i tak det är i den centerpartiska pressen.

Du kommer självfallet inte att medge att det finns någon sanning i det ovanstående, så syftet med detta brev är egentligen ett annat. Jag vill nämligen att du ska veta att oavsett våra meningsskiljaktigheter, så tycker jag att det var ett verkligt fint sätt som du sparkade mig på. Istället för att ringa mig och tala om för mig, att du inte ville ha specifikt mig som skribent; istället för att göra dig tillgänglig för frågor och motivera ditt beslut; istället för att ge mig ett personligt tack efter det som trots allt är tre års medarbetarskap och över 200 krönikor, lät du mig, efter endast ett skriftligt meddelande om uppsägning av kontraktet, under tre månader tro att uppsägningarna av signeratkontrakten gällde lika för alla signeratskribenter. Fram tills du i lördagens tidning meddelade att effektivt sett riktades uppsägningarna mot endast två personer, vilket gör klart att ett av omorganisationens syften var att bli av med två kontroversiella skribenter.

Det är personalpolitik kommunicerad via ledarsidan istället för genom samtal med medarbetarna. Du är verkligen ett föredöme för alla med personalansvar och ditt agerande vittnar om att du besitter den chefskompetens som krävs för att leda tidningen mot den konkurs som tycks allt mindre avlägsen för var dag som går.

-Tony Johansson

Ett svar to “Går Skånskan de främlingsfientligas ärenden?”

  1. SD är ren rasism,säger Jan Hjärpe..
    SD har inte politik ..SD har rasism med sig..SD har bara hat och lögner i medier ..SD har reklam av lögner och SD passar bättre i Israel och f.d. Sydafricka och en del av USA..SD kommer att försvinna som Nyd..SD får inte röra Sveriges rykte och Palmes politik som tog hand om Sveriges moral,ansvar och samvete..Och folkrätten, rättvisan och internationell rätt..SD är resten av vad en orättvis politik har skapat mot oss alla..Det kan man titta på i Israel och USA med en del politiker som tänker och tro på ockupation, mord, förtryck, massmord, våld, krigsbrott, förbjudna vapen och terror för att skapa mer makt och mer pengar…De ska gå vidare med- rätt- politik och lura folket och de ska vinna valet,säger de…!!!!!Men vem står bakom SD?? Vem står bakom SD???Vem betalar SDs rasism??
    Rättvisan är grundstenen till allting och rätten stiger upp och inget kan stiga över rätten, sa Islam.Islam är rättvisan och freden först.Tala fred innan kriget,sa Islam..
    Vid Guds,frihetens,demokratins namn händer det..Läs noga och tänka lite SD…
    Vad är terror??..Vem är terroristerna??…Syrien vill att FN tar upp ämnet -terror- men det var USAs nej och FNs nej som stoppade allt….Vad ska man säga om terror mot Palestina,Irak,Libanon och Gaza??..Vad är AIPAC??..Har Israels AIPAC makt över USAs orättvis politik….Vem har begått många politiska mord och varför???..Vem är USAs kongress,FN??.

    Israel och USA fick använda förbjudna vapen-vit fosfor,DIME bomber- och olika bomber som kan förstöra luft och vatten.Vad är blackwater i Irak??..De dödar medvetet civila och oskyldiga..Dödar USA civila i Pakistan och Afghnistan?????.Fick Al-Qaida hjälp från USA mot Rysslands ockupation av Afghanistan????Fick CIA hjälpa Al-Qaida????

    Fick USA lova Al-Qaida att befria Palestina ??Varför var 11/9 i USA????..Vet alla vad som det hände med Irak efter USAs krig???..

    Terror är Israel och USA..För att skapa makt och styre om oljan i världen…Tala först om de innan du talar om araber, muslimer, Islam och Palestina..Stoppa Israel och USA med AIPAC..
    Folket i västvärlden måste stoppa alla USAs och Israels politiker med EUs..

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

