Röda Lund

★ Hjärtat i en hjärtlös värld

Serbien: När Europa våldtogs

Posted by Röda Lund på 23 februari 2010

Idag läser vi om hur USA ännu en gång mördat civila i Afghanistan. 27 stycken människor. Lika många som en svensk gymnasieklass. 27 människor mördade i sitt eget land av en regering över 1000 mil bort. Vi uppmärksammar er idag på detta enkla faktum, och vi tar en titt i backspegeln. En resa tillbaka till året 1999. Världsdelen är Europa. Platsen är det forna Jugoslavien.

Antingen förstör vi kapitalismen, eller så förstör kapitalismen oss.

Det började för elva år sen men det fortsätter än idag. Det var den blodiga början på en våldsam ockupation av NATO. Kapitalismens järnhand.

78 dagar. 300 skolor. 50 sjukhus. 200 fabriker. 50 broar. Förstörda. För 11 år sedan. I Europa. 1999.

Serbien användes för att testa nya sorters vapen. Clusterbomber för att kunna skada och döda så många som möjligt. Radioaktiva bomber med utarmat uran för att sprängkraften ska bli så dödlig som möjligt. Förbjudna bomber. 15 000 ton bomber med utarmat uran, förgiftande som 500 Hiroshimabomber. Dödsfall i cancer har i området ökat med 200%.

Antingen förstör vi kapitalismen, eller så förstör kapitalismen oss.
(Tack till vår serbiske vän Marina för översättningen)

Vi avslutar med de två sista verserna ur Björn Afzelius Hiroshima.

Men vem är jag att ställa mig bredvid?
Vem är jag att blunda för en strid?
Vem är jag att överlåta framtiden åt dom som bara strävar bakåt?
Vem är jag att svika vännarna?
Vem är jag att vrida händerna?
Vem är jag att visa dom min hals och be dom bita tills jag mister andan?

Jag är här, jag ser ju mina barn.
Dom är här, dom litar på sin far.
Jag är nu, det är nu jag har min tid, det är nu jag måste bygga deras framtid.
Ännu är jag stark!
Ännu står jag mitt i livet!
Ännu finns det dom jag älskar!
Jag skall slåss för dom så länge jag finns till!

Tidigare på Röda Lund: Imperialistiskt hyckleri om Afghanistan – vi har inget glömt!

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.