Klass mot klass – 3A mot 3B

Klicka för videon
Klicka för videon

Sydsvenskan skriver idag om klass. Det är gött. Det gör dom inte så ofta, precis som när det gäller deras storbröder AB och DN. Eller vänta: Jo, det gör dom ju. Dom skriver om överklassen stup i kvarten. Kronprinsessor, sliskiga byggherrar, slajmiga politiker, patetiska artister eller likgiltiga VD:ar. Nu har det iaf kommit en rapport om att man kan se klassklyftor i tredje klass. Tydligen har Skolverket forskat fram detta med jag vet inte hur många skattepengar som bas. Kunde dom inte bara byggt en tidsmaskin och åkt tillbaka till 1989 och frågat mig så hade de fått svar. Det är bara folk som inte tillhör underklassen som kan vara så urbota seg i skallen att man skulle behöva en statlig utredning får något så självklart. Och vad hjälper det? Inte ett piss, förstås. Politikerna och de rika fortsätter att hålla varandra om ryggen och slå mot de fattiga i samhället.

Här är lite fakta för alla er som har svårt med matkassan i slutet av månaden. Min lösning på att motverka denna utveckling har varit att ansluta mig till Socialistiska partiet. Det uppmanar jag alla som läser detta att också göra. För nåt får ni banne mig se till att göra:

FAKTA – Klassklyftorna växer kraftigt

Inkomster/ Inkomstfördelningen i Sverige är vid en internationell jämförelse låg. Men sedan 1981 har inkomstskillnaderna ökat kraftigt, med omkring 50 procent. Skillnaderna har ökat över hela spektrat – mellan de lägst avlönade och medelinkomsttagarna, såväl som mellan medelinkomsttagarna och de högst avlönade. Och toppskiktet har dragit ifrån rejält.

Inkomsten för de 5000 mest högavlönade var 1980 7,4 gånger så hög som genomsnittsinkomsten. 20 år senare hade den ökat till 25 gånger genomsnittsinkomsten. Inkomst är inte det samma som lön. Inkomst inkluderar också kapitalinkomster, skatter och bidrag.

Löner/ Löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän har vidgats de senaste åren. LO-kollektivets löner ökade med 52 procent mellan åren 1993 och 2005, och tjänstemännens med löner med hela 64 procent. 2004 hade en genomsnittlig städare en månadslön på 16
400 kronor, och en VD eller verkschef en månadslön på 65 100 kr. Den mest iögonfallande löneklyftan är dock den mellan de riktigt högavlönade och det stora flertalet löntagare.

Näringslivets toppchefer tjänade 1980, efter en period av kraftig utjämning, omkring 10 industriarbetarlöner. 2005 gick det nästan 32 industriarbetarlöner på en genomsnittlig chefslön – bonusar och optioner undantagna.

Förmögenheter/ De växande inkomstklyftorna återspeglas i de växande förmögenhetsklyftorna. Den totala privata nettoförmögenheten (förmögenhet minus skulder) i Sverige uppgår till minst 3400 miljarder kronor. Om man skulle fördela detta på alla svenskar skulle var och en få omkring 400 000 kronor. 70 procent av den totala nettoförmögenheten är så kallade reala tillgångar, det vill säga fastigheter och bostäder. Resten är finansiella tillgångar. Omkring 70 procent av den samlade förmögenheten innehas av de rikaste 10 procenten. För dessa har förmögenheten ökat med 11 procent de senaste fem åren. Den rikaste tiondelen äger 77 procent av det totala aktievärdet. 44 procent var koncentrerat till den rikaste procenten. De rika gör också stora vinster på sitt kapital, såväl i form av utdelning som i ökat aktievärde.

Samtidigt har 30 procent av Sveriges befolkning större skulder än tillgångar, och därmed en ”negativ förmögenhet”.

Ökningen av klassklyftorna har pågått i 25 år. Socialdemokraterna har suttit vid makten under 21 av dessa, och borgarna i fyra. Vad säger detta om dagens socialdemokrati?

Källa: Sven Nelander, utredare på LO i rapporten ”Inkomster och förmögenheter”

Läs mer:  Det sega klassamhället och matematiken

5 reaktioner på ”Klass mot klass – 3A mot 3B

  1. Tack för länkningen!
    Jag är lite nyfiken på hur du ser på skolans möjligheter att ändra på det här?

    Är skolan en del av den borgerliga förtryckarstrukturen eller finns det några sprickor i muren?

  2. Skolan är skapad utifrån de behov som klassamhället har, så några sprickor blir nog svårt att skapa så länge vi har det samhälle vi har. Däremot kan duktiga lärare göra mycket för att stödja barn och hjälpa dom att tänka kritiskt. Tyvärr blir man då som lärare/personal tvungen att bryta med de ”kunskapsmål” som skolan har. De sociala klasserna har olika intressen, och om man skulle börja påpeka detta skulle det bli ett jävla liv från rektor och politiker. Det överjävliga tempot för skolpersonalen gör det inte lättare att se och stödja de som behöver det. Inte heller dagens ”det är inte mitt fel”-struktur som avleder ansvaret från lärare till arbetsledare till rektor till kommunpolitiker till riksdagspolitiker.

    Men till alla er som står på rätt sida barrikaderna i dagens klassamhälle är det bara att säga: Fortsätt ifrågasätta, fortsätt ställa politiker och rektorer och arbetsledare till svars! Fortsätt stå på arbetarungdomarnas sida.

  3. loaderrorready, det är ju den socialistiska politiken (kommunaliseringen av skolan) som har lett fram till det som du kritiserar. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

  4. Är du dum, eller?
    1) Sossarna kan knappast kallas socialistiska, varken 1991 eller idag. Det är skrattretande att ens behöva påpeka detta.
    2) Lärarförbundet var mot kommunaliseringen med 89% övervikt, och jag stödjer dessas kritik
    3) Kommunaliseringen var piss inte minst därför att både borgare och sossar skiter i kommunerna och oss småfolk. Det står klart sedan länge.
    4) Är ditt argument mot mig att mina fiender (sossarna) kommunaliserade skolan?

    Bakläxa på dig, Elroy

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s