En skåning är en skåning

Evabyxor.72

Jag är skåning. Föddes som skåning och kommer dö som skåning. Snackar någon skit om Skåne så kontrar jag direkt med något av de tusentals saker som gör att jag varje dag känner mig skånsk och stolt. Jag tänker på min mormor som personifierade den svenska socialdemokratins gräsrötter. Som alltid handlade på Domus trots att det både låg längre bort och var dyrare än ICA. Det var ju Solidars – och Solidars det var det man stöttade om man kom från ett knegarhem. Min mormor som även om hon aldrig var politiskt aktiv eller särskilt insatt en dag sa att det fick vara nock. Att nu hade sossarna gått för långt. Hon som föddes 1917 och i hela sitt liv röstat på Socialdemokraterna. Inte  gick hon till ett högerparti som Sverigedemokraterna när hon fick nog av (s)veken. Nä, hon gick så klart tillbaka till rötterna och röstade på Vänsterpartiet istället.För inte går man till höger när ens parti sviker och bedriver högerpolitik – man söker sig så klart till dem som försöker stå för de ursprungliga visionerna och framtidshoppet.

Jag tänker också på min morsa. Som är präglad av det fria, ifrågasättande och solidariska 70-talet. Som stöttar ockupanters marknadsmotstånd och frihetsideal lika mycket som strejkande undersköterskor. Jag minns hur hon jobbade på fabrik när jag var liten och kom hem utsliten med värkande leder och stelfrusna fingrar efter att ha stått vid löpande bandet och sorterat pommes frites. Ändå hade hon ork att ge den kärlek jag behövde.

Så för mig har alltid omtanke varit något jag starkt förknippat med Skåne.  Det finns skit med Skåne också, så klart, och jag tror alla infödda skåningar känner till den. Ja den är till och med så inpyrd så att vi gett det ett eget ord. ”Förtröden”. Ett ord som betyder avundsjuk och som är en mentalitet som av någon anledning drabbar vissa av oss. Det klagas. Det gnälls. Antingen är det grannen som spelar stereon på lite för hög volym. Barnen som spelar fotboll mot en vägg. Utlänningar som pratar för högt på bussen. Kärringen på jobbet som skvallrar, eller gubben som aldrig hälsar. Jag undrar om det alltid varit så. Om denna mentalitet bland framförallt människor från arbetarklassen alltid varit  så tydlig och utspridd. Missförstå mig rätt: Jag har inget emot att man reagerar på felaktigheter.  Men om man ska kritisera något får man fantamaj också ha något att komma med. Om man är förbannad på att ungarna i trappen lever jävel, ja då får man snacka om saken med dom och deras föräldrar, och inte sitta å sucka bakom dörren. Är man förbannad på sossar och nedskärningar, då får man fantamaj säga ifrån och försöka ändra på sakernas tillstånd istället för att skylla på någon annan. Det får helt enkelt bli ett slut på skåningens jävla ältande och gnällande. Upp med hakan. Stå för vad du säger. Identifiera problemen och försök förändra. Men kom inte till mig och gnäll om än det ena än det andra. Så länge du inte är intresserad av att göra något själv, eller kan stötta dom som gör det, har du inget här att hämta.

Mer Edvard Persson, Eva Rydberg, Kvinnaböske  och Björn Ranelid. Mer solidaritet, omtanke, stolthet och kamratskap. Mindre hat, gnäll, okunskap  och uppgivenhet.

Jag hade tänkt skriva om det skit som händer i samhället idag, men tyckte att det räckte med Sydsvenskans och Skånskans dystra rubriker. När ska tidningarna börja koncentrera sig på det positiva istället för att skriva om allt negativt som händer och därmed göra folk onödigt rädda och otrygga?

Som avslutning skule jag vilja hylla de pensionärer som häromdan gick ut för att visa att dom vägrar bli lurade och utnyttjade av våra försäkringsbolag. Di rige di kan å di fattige försöker. Eller gör vi det? Försöker? För om vi inte gör det, vem ska då sätta stopp för alla fubbickar i samhället?

Kommentera

