MUF är fulla as precis som vanligt!

stureplan
Kanske såg det ut såhär?

För alla som nån gång diskuterat med och träffat på MUF-are är det knappast en nyhet att MUF Helsingborg bjudit minderåriga på sprit. Sen min glada gymnasietid har jag vetat att MUF är kända för att värva nya medlemmar genom ”balla” fester. Detta är ett gammalt koncept som de hållit på med i tiotals år. Och när jag konfronterat MUF-are jag känt med dessa fakta har jag fått höra ”jamen, det är ingen fara, individens frihet ger också ett individuellt ansvar, så varje individ får ju själv ta ansvar för om den vill dricka eller inte”.

Denna typ av svar är ungefär lika intelligent som MUF i allmänhet. ”Alltså, jag gör vad jag vill och det ska du skita i”, brukar det låta från ungmoderaterna samtidigt som de drar handen över hårkammen med gelé. Nu kanske ni tror att jag överdriver, att jag gör narr av dom små söta MUF-arna, men faktum är att det är dom som gör narr av sig själva.

MUF är en samling för bortskämda företrädelsevis öfre medelskiktare som har missat det här med att människor påverkas av varandra, att det finns begrepp som gemensamt ansvar och ojämlikhet. I deras bratiga Saint Tropez-världar finns bara denna abstraktion av individer som kan ta ansvar för sig själva. Men så skoj! Då kan ni ju sitta inlåsta i isoleringscell för resten av era liv. Det är väl det som krävs om man inte ska påverka någon annan (exempelvis att dricka för mycket sprit trots alltför unga år), bli påverkad själv (som ni ofta är era fulla as) eller uppleva baksidorna av klassamhället (vilket ni tyvär sällan behöver göra).

Vad jag menar är att MUF Helsingborg inte är något undantag, de är snarare en logisk konsekvens av MUF:s förda politik genom alla tider.

Självklart har vi även, till skillnad från vad tokliberaler tror, ett gemensamt samhälleligt ansvar för varandra, som exempelvis inkluderar att vi ska se till att minderåriga inte ska supa eftersom det är skadligt för dom. Detta torde vara en självklarhet.

Bloggat: Röda Malmö

Borgarblaskorna: Svd, DN, AB, SydsvKvP

2 reaktioner på ”MUF är fulla as precis som vanligt!

  1. Samma sak här i Värmland. MUF:s (och LUF:s) enda verksamhet har alltid varit att arrangera blöta fester. Också enda anledningen till att folk är med.

Kommentera

