Sex är ett hett ämne!

barbiecindyMin första reaktion var ”det är verkligen på tiden” när jag läste att RFSU kräver obligatorisk utbildning i sex och samlevnad för alla lärarstudenter. Snacka om att det behövs.

Själv minns jag sex och samlevnad som en jäkla katastrof. Lärarna skämdes för ämnet och ville ha det snabbt överstökat. De fokuserade en massa på reproduktionen, alltså det rent biologiska hur ett barn utvecklas i magen. Kanske inte så relevant kära lärare. Det var inte riktigt det fokus vi ville ha. För när man är 14 år sitter man pirrig och undrar om ens egen kropp är normal eller hur det egentligen går till det där med att ha sex eller hångla. Ärligt talat, om det enda jag visste om sex och samlevnad var det jag lärde mig i skolan så hade det varit riktigt synd om mig.

Tyvärr tror jag det som är mest eftersatt är kunskap om kvinnors sexualitet och HBT. Hur en kille får orgasm vet väl alla medan tjejers egna sexualitet ses som något mystiskt, avsexualiserat och inte lika viktigt som kommer i andra hand. Att i skolan lära både tjejer och killar hur en tjej kan få orgasm vore ett första nödvändigt steg. Att även påpeka att sex inte nödvändigtvis är mellan en man och kvinna och slutar när mannen får utlösning är minst lika viktigt.

Nu finns det tack och lov andra kanaler och idag finns inte minst internet. Tyvärr så speglar samhället och media ofta samma sidor av sexualiteten som skolan och de källor till information om sex som finns präglas ofta av kommersiella intressen. Vilket såklart innebär att kvinnor ses som objekt utan egen sexualitet och att heterosexualiteten fortsatt premieras. Det är så tröttsamt!

Nä, fram för en rejäl sexundervisning i skolorna som inte tvekar att ta upp även lite mer kontroversiella ämnen som avviker från hetero-gifta sig-få barn-normen. Och ungarna kommer att sitta som små ljus och lyssna. För är det nåt som högstadieungdomar är intresserade av så är det kärlek och sex.

Om din lärare är lika kass som min så läs istället på RFSU eller RFSL eller Ungdomsmottagningen.

Kommentera

