Sensation och journalistik

I Rinkeby har invånarna ockuperat en stor och tom lokal för att använda den för allmänhetens bästa. Ni som tidigare trott att media visar en bra och balanserad bild av verkligheten i allmänhet, och utomparlamentariskt arbete i synnerhet, borde ta och läsa följande citat från ”TV-journalisten”. Kontentan blir: Bara för att det står i tidningen eller sägs på TV, så är det inte sant, eller ”objektivt”:

”fredag 13 november 2009

Så kan de gå
Jag var sjukt girad i morse, gick i 220, förmodligen bara lycklig över att jobba i Stockholm. JAg och min fotograf anlände i Rinkeby vid 10-snåret. Där väntade ett gäng supertrevliga ockupanter, inte ett dugg fientliga. Sen kom polisen, de såga absolut inga bekymmer i denna sortens protester så länge det inte var våldsamt, inte heller såg de att det var på G att bli en ockupationstrend i Stockholmsområdet (denna är den tredje på kort tid). Summan av det hela är att jag ansåg att vi skulle ställa jobbet.
Så efter fyra timmar ute i bil, ett ihärdigt ringande och snurrande på olika vinklar så var det bara att gilla läget.
Som tur är så är detta Stockholm och ABC området vilket innebär att det fanns så mkt annat smarrigt att redaktören godtog mitt argument och la mitt jobb, det hela slutade i en bildsatt palinare (bilsatt telegram).

Nu tar TV-journalisten helg, men vill ni ha info om jobben så skriv så ska jag svara ASAP.”


från TV-journalisten

Stockholms Fria Sveriges Radio P4 ockupantscenen.se DN Rinkebyhuset

Kommentera

