Stoppa pendlingen!

Varje vardag görs runt 115 000 resor på vägen eller spåren mellan Lund och Malmö. Till detta kommer så klart folk som åker till och från Malmö/Lund från kranskommunerna. Själv har jag en farbror som under en period pendlade mellan Umeå och Stockholm. På mitt förra jobb pendlade jag dagligen två timmar, och på jobbet innan det en och en halv timme. Vissa dagar fick man stå och vänta en halv -eller hel timme till. Detta trots att jag bor väldigt nära Lunds centrum. Hade jag bott på exempelvis Gunnesbo – vilket jag gjort – skulle tiden för pendling varit 40-50 minuter längre varje dag. Alltså nästan tre timmar. Timmar som man inte får betalt för. Som tär på psyket, men också möjliggör ökat läsande.

Vi står inför ett klimat som om bara en generation kan vara försent att laga om vi inte gör något drastiskt omedelbart. Ett viktigt inslag i att få bukt med klimatkaoset är att dra ner på resandet. Det är nyttigt både för klimat och människa och både på kort och lång sikt. Det är ju faktiskt helt horribelt att ex. en lärare som bor i Malmö varje dag pendlar till Lund, och en lärare som bor i Lund varje dag pendlar till Malmö. Därför borde ett förslag för att motverka klimatkrisen vara att man inför en ”klimatkvotering”. Det innebär att en kommun och ett företag i första hand måste anställa en person som bor nära arbetsplatsen. Som piska på arbetsköparen bör man införa att den tid man pendlar ska räknas som arbetstid. Då får den anställde ersättning för den tid denne kastar bort i bilköer och på busshållplatser.

Vidare borde man kunna få en morot för att samåka till jobbet och att företaget ger den anställde gratis busskort så länge man bor längre bort än cykelavstånd. Det skulle dels vara en löneökning för den anställde, och dels en insatts för klimatet. Men att göra kollektivtrafiken i städerna gratis behöver inte nödvändigtvis vara rätt. En sådan reform riskerar att drastiskt minska cyklandet och promenader – två sätt att transportera sig själv som är väldigt nyttigt för hälsan. Bättre då att införa subventioner på cyklar och att starta cykeluthyrningssystem som det i Köpenhamn.

Ett annat förslag för att motverka klimatpåverkan är att förbjuda inrikesflyget i Svealand och Götaland. Det ska väl va själve fan om inte slipsnissarna kan ta tåget mellan Stockholm och Göteborg. När man ändå är igång kan man ta bort 1:a och 2:a klass på tågen. Jäkla trams att rikingarna ska sitta i skyddad verkstad och tro att dom är något.

Röda Lund lade idag till Klimataktion bland länkarna till höger på sidan. Anslut dig gärna till den rörelsen, eller läs vad dom har att säga på deras hemsida.

Läs Socialistiska partiets broschyr: Kris, klass och klimat

I år är det dags för Fjärde Internationalens (FI) 16:e världskongress. En kongress som fokuserar på klimatfrågan och organisationens uppgifter den närmaste perioden. Det finns ett par huvuddokument som är ställda till diskussion och omröstning på världskongressen. Till dessa finns en rad ändrings- och tilläggsförslag. Socialistiska partiet – som är den svenska delen av Fjärde Internationalen – kommer så klart vara där med delegater.

Det mesta finns att läsa på hemsidan för International Viewpoint (engelska), hos Inprecor (franska) och en del finns på tyska hos Inprekorr liksom på spanska.

Tyska kamrater i Fjärde Internationalen

Läs gärna bloggen Malmö – Lund på cykel: Sverige verkar fortsätta sätta sitt rykte på spel med en massa tosigheter

Advertisements

6 reaktioner på ”Stoppa pendlingen!

  1. ”Därför borde ett förslag för att motverka klimatkrisen vara att man inför en ”klimatkvotering”. Det innebär att en kommun och ett företag i första hand måste anställa en person som bor nära arbetsplatsen. Som piska på arbetsköparen bör man införa att den tid man pendlar ska räknas som arbetstid. Då får den anställde ersättning för den tid denne kastar bort i bilköer och på busshållplatser.”

    Skall det finnas ekonomiska incitament i ett socialistiskt samhälle?

  2. Tomas: Ja det ska det. Men istället för profitjakt för den enskilde ska det vara förverkligandet av ett solidariskt samhälle för alla och ett klimat som inte hugger en i ryggen. Ett samhälle som ser till behov och inte köp- och jobbstress. F.ö. så är det knappast ekonomiskt i bemärkelsen kostnadseffektivt att skita i klimatet. Men du kanske trivs med vetskapen att dina barnbarn ska ta hand om far-och morföräldrarnas arrogans?

    Har du några förslag på hur klimatet ska styras upp?

  3. När man ändå är igång kan man ta bort 1:a och 2:a klass på tågen. Jäkla trams att rikingarna ska sitta i skyddad verkstad och tro att dom är något.

    Men tänk ett steg till. Om de vill betala 10x priset för att sitta i en annan vagn med ltie blåare säten – låt dem. Det gör ju resan billigare för resten.

  4. Återigen är vi överens om vad vi vill uppnå, men har helt diametralt motsatta lösningar.

    Kvotering är vansinne. Jag skulle ha större respekt för ett förslag som ger skatteavdrag för arbetsgivare som anställer lokalt och därmed ger arbetsgivare en morot att hitta folk som bor närmare. Vad händer i din framtidsvision om någon flyttar en bit längre bort från jobbet; ska han då automatiskt få sparken?!?

    Den det är ju oändligt mycket enklare för löntagare att flytta närmare ett företag än tvärt om. Jag vill sänka eller avskaffa reseavdragen och istället tillåta avdrag av flyttkostnader för anställda som flyttar väsentligt närmare jobbet(idag är detta bara möjligt för riktigt stora avstånd, men borde vara ok även inom en stad). En ännu enklare lösning är att tvinga alla arbetsplatser att ta betalt för parkering även vid arbetsplatser. Det skulle tvinga fram samåkning, kollektivtrafik och cyklande, och naturligtvis också på sikt (för nyinflyttade, omedelbart) leda till att folk bosätter sig närmare jobbet.

    Naturligtvis kan man också tänka sig att arbetsgivaren får skatterabatt om anställda bor nära. Då får ju båda parter en morot till minskad pendling. Arbetsgivaren kan då också tänkas bidra med avdragsgill flytthjälp om det på sikt sparar pengar genom sänkt skatt. Och den enskilde tjänar också på det eftersom resandet blir billigare och flyttomkostnader blir avdragsgilla. Jag gillar lösningar där man inte ställer arbetsgivare och löntagare mot varandra. Det har vi alldeles för lite av i samhället.

  5. Här kommer du med några bra och tänkvärda förslag, även om jag gärna skulle vilja rätta till vissa av dom en smula. Tack för dom!

    För att svara på din fråga: Nej, arbetaren ska inte få sparken. Lika lite som folk ska få sparken om de redan idag bor långt från arbetsplatsen. Detta gäller – vilket jag tycker framgår – vid nyanställning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s