Trollhättan: Stoppa nedläggningen! Ställ om produktionen!

BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Att förstöra SAAB som är en tillgång för samhället – en organisation som kan utveckla och tillverka saker vi behöver – är samhällsekonomiskt vansinne. Det saknas varken praktiska lösningar eller realistiska förslag. Det som saknas är sociala krafter som kan göra dem verkliga. Lars Henriksson Volvoarbetare och författare till en kommande bok om Alternativ produktion ger sin syn på vad som borde göras för att rädda jobben och klimatet.

– När nu klimatkrisen ställer en rad akuta behov på dagordningen borde produktion av utrustning för förnybar energi eller satsning på hållbara transportsystem vara två självklara spår att växla in bilindustrin på innan den styckas i bitar eller dumpas vid vägkanten för att rosta sönder.

– Det saknas varken praktiska lösningar eller realistiska förslag. Det som saknas är sociala krafter som kan göra dem verkliga.

Lars Henriksson arbetar på Volvo personvagnar i Göteborg och är flitig krönikör i Göteborgs Posten

Lördagen 23/1 kl 13:30 Trollhättans Folkets Hus, Clio-salen

Arrangemang: Socialistiska partiet & Ordfront

Läs också:
Dags för myteri!
Bara ett sätt att rädda SAAB: Ta över maskinerna och ockupera lokalerna!
Maud Olofsson flyr från Saab-krisen

6 reaktioner på ”Trollhättan: Stoppa nedläggningen! Ställ om produktionen!

  1. Att tro att det skulle vara lätt att ställa om produktionen är ett feltänk. Om ni bara visste hur komplicerade processer som behövs för att bygga bilar eller vindkraftverk så skulle ni förstå. Alla maskiner skulle behöva bytas ut. Personalen måste skolas om. Det är egentligen bara fabriksbyggnaderna som kan användas; och dessa är inte heller optimalt anpassade för vilken typ av produktion som helst.

    Det ni pratar om är alltså i princip att starta ett helt nytt företag. Och alltså är vi återigen helt överens om vad man bör göra när Saab läggs ner, och har bara lite olika verklighetsuppfattningar.

    🙂

  2. Ja, du vet ju säkert detta bättre än Lars Henriksson som jobbat på golvet på Volvo i 30 år och som just nu skriver en bok om det hela. Vilka källor använder du dig av? Har du själv jobbat inom bilindustrin?
    Socialistiska partiet är nog det parti i det här landet som har mest erfarenhet och kunskap om bilproduktion.

  3. Tror jag inte. Metallarbetaren som sätter ihop bilen bidrar med jätteviktig yrkeskunskap, men bilen som avancerat system betraktat kan naturligtvis ingenjörer och företagsledning mycket mer om.

    Och jag känner folk som jobbar inom bilindustrin, men har inte jobbat där själv. Men min erfarenhet av hur komplicerade även små projekt blir, tyder på att en ny bilmodell är nästan oändligt komplicerad. Det handlar om tusentals personer som är inblandade och skräddarsydda maskiner för hundratals miljoner eller t.o.m. miljarder.

    Det är inte något man bara ”ställer om” hur som helst. Att ”ställa om” blir i stort sett synonymt med att starta ett nytt företag. Förstår du vart jag vill komma?

  4. Det gick över en natt att ställa om den amerikanska bilindustrin till krigsindustri. Om man i 40-talets USA klarade av det ska man väl kunna lösa det idag? Ja, vi måste helt enkelt lösa det. Fast istället för till krig så till att rädda klimatet och mänskligheten. Du presenterar fortfarande rena spekulationer dock. Du säger ju själv att du inte vet. Att du inte har en aning om bilindustrin. Att du ”tror”. Kanske skulle lyssna på Lasse istället innan du fortsätter fabulera.

  5. Nej, det gick inte över en natt att ställa om produktionen för krig i USA. Det tog år. Vad man däremot beslutade över en natt var att vissa råvaror (metaller, textiler etc) bara fick användas till militära ändamål och att vissa produkter också, t.ex. lastbilar, bara skulle säljas till militären. Det krävdes dock stora insatser och stora uppoffringar för att producera alla vapen som behövdes för att vinna kriget.

    Men det är en irrelevant jämförelse. Vi ligger inte i krig, och har inet undantagstillstånd. Och en plåtpress för Saab 9-3 kan inte användas för att bygga vindkraftverk.

    Vad som skulle kunna vara relevant vore att locka dit produktionen av andra bilar än Saab. Kanske t.ex. elbilar?! Då har man naturligtvis fördelar både i utbildad personal och anpassade lokaler. Men det kräver ett bilföretag i ryggen. Det är ingenting facket eller svenska staten kan göra. Inte utan en krigstidsliknande uppoffring.

  6. Sluta nu floskla och slå in öppna dörrar och kom med källor och fakta. Lasse skriver ju i texten ”– När nu klimatkrisen ställer en rad akuta behov på dagordningen borde produktion av utrustning för förnybar energi eller satsning på hållbara transportsystem vara två självklara spår att växla in bilindustrin på innan den styckas i bitar eller dumpas vid vägkanten för att rosta sönder.” och
    ”Det som saknas är sociala krafter som kan göra dem verkliga.”

    Att du sen säger att staten inte ”kan” när franska staten driver Renault är trams. Du vet inte vad du pratar om. Nästa gång vill jag se källor annars släpper jag inte igenom dig. Det här är (ännu en gång) ingen anslagstavla för dig att sprida din högerpropaganda på.

    När andra världskriget bröt ut förbjöds privatbilism i Sverige redan nästa dag. När USA gick med i kriget ställde deras bilindustri om på några månader och producerade sedan helt andra saker för krigsindustrin istället. Källa: Vår beskärda del, av David Jonstad

    Som jag förstått Lats Henriksson så är bilindustrins styrka dess organisation och kunnande. Vissa maskiner är antagligen helt odugliga, medan andra (som ex. robotar) lätt kan ändras göra andra uppgifter. När man nu står inför ett klimathot som MÅSTE åtgärdas är det samhällsekonomiskt vansinne att inte låta produktionen på SAAB riktas in på klimatsmart produktion.

    Vad vill du själv man ska göra åt klimatkrisen och arbetslösheten? Stoppa huvet i sanden? Avslutar med ett citat från Svd:s recension av Jonstad:

    ”Klimatkrisen, menar han, är ett ännu större bekymmer än vad världskrigen var, och påkallar sålunda en minst lika radikal omställning av samhället som då. Särskilt ser han koldioxidransonering, i namn av individuella utsläppsrätter, som en lösning på många problem.

    Detta kan diskuteras. Så blir det också. Jag läser med stort intresse, och fastän jag inte har sett ljuset på författarens vis – han kallar det rakryggat nog för klimatfrälsning – betvivlar jag inte hans uppriktighet. Tror man fullt och fast på en skenande, självförstärkande växthuseffekt, väsentligen orsakad av mänsklig dårskap, är det hög tid att hitta lösningar som är större än byten av glödlampor och annan kosmetika.”

    http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/utopisk-vision-for-klimatet_3370097.svd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s