Plundrare i Haiti

Röda Lund bjuder här på en modern klassiker. Bilderna är från New Orleans efter Katrina. Den mörke plundrar – den ljuse ”hittar”.

Vi väljer att citera kamrat Barfa:

”Jag blir alltid lite fundersam när media pratar om plundring vid katastrofer. Som jag ser det så är det en jävla skillnad på plundring och plundring. Att gå på en hjälpsändning som är på väg at delas ut till de behövande (dvs inte bara de rika) och ta därifrån enligt den starkes lag tycker jag nog förtjänar att kallas plundring, även om det såklart går att komma på exempel där det kan vara acceptabelt ändå.
Men om mänskor som drabbats av en katastrof går in i affärer och tar vad de behöver så är det fanimej inte plundring. Om äganderätten nån gång ska ifrågasättas så är det väl det mest tydliga exemplet. En reporter som inte gör den skillnaden, genom att t ex inte använda ordet plundring utan istället säga typ att ”svältande desperata mänskor tar vad de behöver ifrån en affär för att överleva”, har verkligen de nyliberala glasögonen på.”

Läs denna artikeln, så förstår ni nog alla vad det är för värld vi lever i: Cruise ship docks at private beach in Haiti for barbeque and water sports

”The Royal Caribbean Cruise Lines’ ship Independence of the Seas went ahead with its scheduled stop at a fenced-in private Haitian beach surrounded by armed guards, leaving its passengers to ”cut loose” on the beach, just a few kilometers from one of the worst humanitarian disasters in the region’s history.”

11 reaktioner på ”Plundrare i Haiti

  1. Loader, jag ser att du är i farten igen. Jag citerar ditt citat ”har verkligen de nyliberala glasögonen på”. Liberaler tror på människors lika rättigheter samt demokrati. Eftersom du använder svarta i den amerikanska söderns som exempel: Det var liberaler i nordstaterna som kämpade för slaveriets upphävande.

    På samma sätt var det liberaler som stred för allmän rösträtt – och kvinnlig rösträtt i synnerhet – här i Sverige. Arbetarrörelsen har genom decennierna stått för en skrämmande kvinnosyn. Rovdrift och utsugning är inte en del av ett liberalt samhälle. Tvärtom är det i kommunistiska samhällen som människor har utnyttjats och förnedrats.

    För övrigt anser jag att vänstern borde ta sitt ansvar och kämpa för republik!

  2. Nu är det iofs inte mig du citerar (som vanligt läser du våra inlägg som en slarver), men jag håller med texten. Liberaler ska inte tro att de kommer undan ansvaret för sitt eget system. Det är deras ekonomiska system som krisar och behandlar människor som djur. Det var liberaler i norra USA som behandlade sina vita arbetare som trälar samtidigt som de ville görasamma sak med de svarta arbetarna.

    Liberaler har inte ”stridit” för nån allmän rösträtt. Det är trams. Det var tack vare den väldiga våg av arbetarkamp som drog genom Sverige i spåret av den ryska revolutionen som tvingade fram rösträtten. Samma våg av arbetarkamp som liberaler sket ner sig inför och kallade in husarerna mot.

    Det är dags för de fega liberalerna att ställas till svars! Som det heter: En liberal är en person vars intressen inte är hotade. Fegisar som slickar maktens röv men inte tar ställning till annat än sin egen ambivalens. Medelklassens köpta drängar som lever på det kapitalistiska systemets plundring.

  3. Skitsnack, insinuationer och direkt historieförfalskning (som vanligt).

    Thomas inlägg är väck eftersom han inte är här för att diskutera utan för att komma med diverse ogrundade insinuationer och anklagelser.

    /Röda Lund

  4. Det är INTE så att man generellt skiljer på svarta och vita på det sätt som ni här försöker visa. Grundlösa anklagelser, helt enkelt. Det finns gott om vita som också blir misstänkta för brott både till höger och vänster, så att påstå att man blir misstänkt p.g.a. hudfärg är helt enkelt fel. Att göra det utifrån ett underlag av endast 2 skärmdumpar är ännu skevare.

    Om det ligger mat i en sammanrasad butik kan man mycket väl tänka sig att det är ok att ta en bit. Men även där finns ju gränser. Om någon lägger beslag på mer än han akut behöver så är det ganska taskigt mot den som kanske inte får någonting. Nu sitter ni ju faktiskt och pläderar för just det som ni anklagar liberaler för, nämligen den starkes överlevnad. Inser ni inte själva hur fel det blir?

  5. ”Det är INTE så att man generellt skiljer på svarta och vita”

    Va? Finns det ingen rasism? Förlåt men vilken planet har du flyttat till? Din argumentation är ju som att det inte finns rasism för att det finns svarta som mördar vita, så det så. Det bevisar ju ingenting.

    Vad är det som säger att de som tagit mat från en butik (vilket verkar vara krångligt av bilderna att döma) inte gjort det för att hjälpa sina andra människor i ett läger, som är sjuka och inte själva kan simma iväg. Sättet du bedömer situationen på Strutsman är så typsikt liberaler, i din värld tänker alla per automatik bara på sig själva.

  6. Ursäkta? I min värld tänker inte alls alla på sig själva. Vad är det som får dig att kasta ur dig sådana låga anklagelser? Jag är faktiskt en mycket osjälvisk person, och för en gångs skulle blir jag nästan arg över att bli anklagad för att vara egoist.

    Jag råkar för övrigt tro att det finns ganska lite rasism här i världen. Det kanske är lite optimistisk, men faktum är att jag aldrig har sett någon riktig rasism i verkligheten. Och precis som med tomten är det svårt att tro på något som man aldrig har sett med egna ögon, även om man hör rapporter lite då och då om att den finns. Rasismen alltså, inte tomten. 🙂

  7. Jag säger inte att du som person behöver vara egoistisk, men däremot så visade du exempel på en egoistisk infallsvinkel i ditt resonemang.

    Om du är inte är ”vit” Strutsman (och det kan jag ju inte veta) så ber jag om ursäkt för följande resonemang: Jag anser att du som ”vit” och ganska välbärgad i Tyskland inte är särskilt kapabel att utifrån dina livsupplevelser bedöma hur ex svarta upplever sitt liv någon annanstans i världen. Är det du, eller den som utsätts för rasism, som har rätt att definiera situationen och som har bäst erfarenheter kring rasism?

  8. Kommentar som inte har nånting med inlägget att göra. Sånt väljer vi att inte publicera.

    /Röda Lund

  9. På vilket sätt skulle du vara mer kapabel att bedöma hur svarta har det nån annan stans i världen? Låter ganska långsökt tycker jag.

    Trots allt har jag ju bott i ett studentrum i Peking i flera månader. Där sov jag på en säng gjord av plankor, drack kokat smutsigt kranvatten, delade två tvättmaskiner (utan varmvatten) med över 100 personer och saknade airconditioning när det var över 35 grader en hel vecka. Det är antagligen närmare slummen än du någonsin kommer komma, om jag får komma med en gissning om ditt liv också. Och så uttittad som jag blev där är det nog inte många svenskar som någonsin blivit heller. Rasism, eller bara nyfikenhet? Ja, det beror på hur man väljer att se det…

    Jag är starkt övertygad om att den absolut största delen av det vi kallar rasism eller sexism ligger i inställningen hos den som känner sig drabbad, inte hos den som råkar säga något plumt eller titta konstigt på någon som ser annorlunda ut. Det är min viktigaste lärdom av att ha träffat människor från hela världen. Absoluta majoriteten är goda människor, och det mesta som man retar upp varandra på är missförstånd snarare än illa ment. Om alla bara kan fälla in taggarna så kommer allt mycket av problemet att vara löst!

    Det ska väl även en liten tjej som du klara av?! Eller? 😉

  10. Strutsman: ”Jag är starkt övertygad om att den absolut största delen av det vi kallar rasism eller sexism ligger i inställningen hos den som känner sig drabbad, inte hos den som råkar säga något plumt eller titta konstigt på någon som ser annorlunda ut.”

    Är inte detta att förringa all den diskriminering som gång på gång vetenskapligt belagts i en uppsjö undersökningar? Att lägga över ansvaret på kvinnomisshandel, objektifierande reklam och lägre löner på den ”som känner sig drabbad” är ju bara ett jävla hån. Lika dant med alla de som fått höra både det ena och det andra av maktens olika instanser, blivit hindrad att gå på krogen eller få ett jobb pga dess hudfärg – ska de behöva höra att det är deras egna fantasifoster och ursäkta att folk uttryckt sig ”plumpt”. ”att det inte var illa ment”.

    Du lever i en bubbla och det blir tydligare för var dag att du inte har den blekaste aning om hur arbetarklassens olika skikt lever.

    Men nu försöker vi inte gå Off topic, utan försöker hålla oss till Haiti tycker jag.

  11. 🙂

    Kan du inte vara snäll och försöka tolka mig så generöst som möjligt? De fall där det är självklart att det handlar om rasism och sexism är en sak. Dessa har jag dock aldrig själv stött på i min omedelbara närhet. Eller förresten, en kille jag jobbade med som lagerarbetare hade faktiskt blivit nekad inträde på krogen, och anmälde t.o.m. detta. Det verkar faktiskt ha varit riktigt diskrimingering. Sedär, jag kan erkänna när jag tar fel.

    Jag står dock fast vid att mycket av det som kallas rasism till vardags bara är missförstånd. Och att väldigt mycket ligger hos personen som tar åt sig. Man har mycket större chans att klara sig bra i livet om man utgår från att ens medmänniskor vill väl än om man utgår från att dom vill illa.

    Skänkte just pengar till Haiti via min tyska arbetsgivare som själv lägger till lika mycket som jag skänkte. Avdragsgillt är det också. Trist att inte Sverige tillåter avdrag för gåvor till katastrofhjälp.

Kommentera

