Vi minns Kal P Dal

Den första vinylskiva jag kan minnas omslaget på är en svartvit sak med ett gäng pågar som står och hänger i en butik. Plattan hette ”Till mossan!” och släpptes 1977. Det var den enda skiva jag hade, fast problemet var att för att lyssna på vinylskivor så krävs en skivspelare, och sämre var det med den saken. Det fixade dock min morbror som förutom att äga en skivsamling på säkert över tusen vinyler med musiker som George Thorogood, AC/DC, Rolling Stones, Bruce Springsteen och John Mayall också hade Kals andra platta ”Gräd ente fassan!”.

Dessutom gick det ju att höra Kal på högerpopulistiska Skånepartiets närradio, även om den kanalen mestadels stod på för att höra den tragikomiske Carl P Herslow och de som ringde in göra bort sig i etern.

Jag vet inte riktigt var Kal P Dal stod politiskt – förmodligen var han en arbetarpåg som tyckte om rock ‘n roll och som inte brydde sig överdrivet mycket om politikens värld. Det var mer ”raka rör och öppna spjäll” som gällde än vänsterns trötta och monotona appeller.

Kal gick bort alldeles för tidigt, men hos oss lundabor vilar Kal för evigt. Han ligger begravd på Norra Kyrkogården under sitt ursprungliga namn Carl Göran Ljunggren. Om du har en halvtimme över så tycker jag att det kan vara på sin plats att gå dit med en blomma idag. Igår var det nämligen 25 år sen ”Raggardomptören” gick bort.

Fast nu vill inte jag sitta här och berätta, utan jag låter Kal själv göra det. Hur det hela började. Se och lyssna på klippen! Ingenting går upp mot gamla Skåne!

Vodpod videos no longer available.
3 reaktioner på ”Vi minns Kal P Dal

  1. Det värmer hela familjen att så många minns honom och spelar hans musik än idag!
    Jag ville bara lägga till att Kalle, som kommer från en knegarfamilj, hela tiden gått ut och berättat i tidningar att han var inte politiskt involverad i Skånepartiet!
    Närradion gav han möjligheten att spela musik som han gillade och nå fram till sina fans!

    Såhär kunde det låta under sändningen…
    Britta, en äldre dam, ringer in och önskar Göinge flickorna. Kalle säger väldigt besviken, att tyvärr Britta, jag är väldigt ledsen men vi har inte Göinge flickorna, men här kommer AC/DC sen skruvade han volymmen på ”full patte” (hans favorit uttryck 🙂

    familjen

Kommentera

