Båda huvudkandidaterna är reaktionärer

Idag är det val i Sri Lanka.

Fjärde Internationalens* Dr. Vickramabhu Karunarathne (kallad ”Bahu”) som är kandidat för Vänsterfronten i presidentvalet i Sri Lanka anser att det finns goda chanser att nå ett bra resultat i sin valkampanj som syftar till att mobilisera mot huvudkandidaterna som båda står på det globala kapitalets sida. Hans kampanj är också ett försvar för den tamilska befolkningen som blivit massakrerad av den lankesiska regeringen.

Bahu, som representerar vänstern och arbetarklassen, och tamilernas presidentkandidat MK Shivajilingam, som står för tamilernas frigörelse, är en gemensam kraft för en progressiv frihetskamp som är beredd att slåss. Fjärde Internationalen söker nu internationellt stöd för att finansiera deras lankesiska parti NSSP:s ansträgningar att sprida kampanjen:

Send gifts to the address mentioned here: http://bit.ly/FundBahu or send cheques payable to NSSP Solidarity Fund to PO Box 62732 London SW2 9GQ.

*Fjärde Internationalen är en världsorganisation vars svenska del är Socialistiska partiet.

Våra brittiska kamrater i Socialist Resistance skriver här: Sri Lankan Presidential Election

Vodpod videos no longer available.

more about ”Presidential Candidate Dr. Vickramabh…”, posted with vodpod
Annonser

14 reaktioner på ”Båda huvudkandidaterna är reaktionärer

  1. Hur kan en grupp som säger sig stå för demokratisk socialism publicera en film från en grupp som använder symbolen hammaren och skäran, vilken förknippas med den totalitära ickedemokratiska Sovjetiska staten? I denna stats namn begicks fruktansvärda massmord och utrensningar i paritet med de som begicks i nazitysklands namn. Stalins utsvältningsprocess mot Ukraina under 1930-talet,arbetslägren i Sibirien för oliktänkande och det kommunistiska enpartisystemet, är det något man kan propagera för? Inte? Varför används symbolen i så fall?

  2. Hammaren och skäran är symbol för många rörelser ute i världen som står för en demokratisk socialism. Så även för partier knutna till Fjärde Internationalen. I dessa länder förknippas inte symbolen med förtryck, utan med frihet och mat på bordet. Dessa partier knutna till Fjärde Internationalen står inte för enpartisystem eller det förtryck som fanns i gamla öst. Tvärtom har de i många fall haft medlemmar som mördats, torterats och tvingats fly från stalinister och stalinistiska system. Men det hindrar dom inte att stolt stå för den ursprungliga betydelsen av arbetarnas och böndernas symbol. Socialistiska partiet brukade självt använda symbolen en gång i tiden. Detta samtidigt som vi konkret stödde demokratirörelserna i östdiktaturerna. Vi slutade dock med detta pga hur folk i Sverige uppfattade symbolen. Detta förändrade dock inte vår politiska inriktning och kamp. Den är densamma som våra kamraters i Sri Lanka.

  3. Ok, men nu befinner vi oss (och producenten av filmen) i en västerländsk kultursfär och här är den gängse tolkningen av symbolen precis som du själv skriver att den förknippas med Sovjetstaten och dess förtryck. Inte skulle du kunna försvara användandet av svastikan här med att den symboliserar solen inom buddismen?

  4. En film från Sri Lanka är en film från Sri Lanka. Varför skulle producenten av filmen vara en del av en västerländsk kultursfär? Producenten i det här fallet är ju Fjärde Internationalens lankesiska parti.

  5. Ok, må vara så då, oavsett det är den ändå publicerad här, i vår kultursfär. Det länkas på en svensk hemsida vidare till en sida med denna symbol och här uppfattas den som en symbol för förtryck. Problematiken kvartår lika fullt. Skulle man på en svensk hemsida kunna länka vidare till en sida med en svastika i bakgrunden oavsett var den produceras?

  6. För oss står hammaren och skäran i grunden för något bra. Det var länge vår symbol. Det har svastikan aldrig varit. Jag är övertygad om att den som är ärligt intresserad inte bryr sig nämnvärt vad för symbol ett socialistiskt parti i Sri Lanka använder sig av. De bryr sig om innehållet. Visst är det problematiskt med sovjetsymbolen och vad den idag förknippas med, men vi kan ju inte vara så eurocentristiska så vi censurerar andras symboler därför att vissa inte kan skilja på äpplen och päron.

    Fan, nu blev jag sugen på att smälla upp en fet sovjetsymbol i sidhuvudet 😉

  7. Vad skulle ske om du rakt av ersatte dina resonemang ovan med ett resonemang om svastikan? Precis som hammaren och skäran var svastiskan oproblematisk fram till dess att nazismens missgärningar uppdagades, enda skillnaden är att nazismen föll -45, kommunismen -89.

  8. Vi har aldrig använt oss av svastikan. Jämförelsen funkar inte. Vi har hela tiden känt till öststaternas missgärningar. Vi har stått i spetsen kampen mot dem.

  9. Ni visar hur höger och vänster extremister möts i sina ytterligheter!
    Svastikan och hammaren & skäran står för samma slags grymmheter, tyranni och icke-demokratiskt samhällssystem. Ingen av de stater som använt sig av hammaren & skäran har varit demokratiska, utan har i många fall i likhet med nazisterna mördat människor på löpande band.

  10. Nej det är ju inte det jag menar heller att ni skulle använt svastikan heller. Jag menar att precis de resonemang du för om användandet av symbolen hammaren och skäran skulle användas för att försvara användandet av svastikan, skulle det accepteras?

    Hammaren och skäran menar jag är en mycket belastad symbol för oss här och nu på samma sätt som svastikan och jag förstår inte varför man i vissa vänsterkretsar envisas med att använda den alt inte ta avtånd från den. Det är ju som att be om att bli missuppfattad och att skapa avståndstagande från exempelvis er grupp.

  11. Jonas: SP använder inte hammaren och skäran. Det gör dock våra kamrater i Sri Lanka. Ska vi ringa dom och säga att dom ska byta symbol därför att i Sverige förknippas den med Stalin? Samme Stalin som mördade, torterade och fängslade oss när vi slogs för en demokratisk socialism.

    Jämförelsen med svastikan är fortfarande absurd. På Sri Lanka hjälper vi bombade tamiler och fattiga bönder. I hela Asien slåss vi mot korruption och för de fattiga. Tillsammans med socialister över hela världen har vi stött demokratirörelser i östdikitaturerna, och medlemmar har mördats i nazistiska läger eller skjutits av fascistiska grupper i Sydamerika.

  12. Det handlar inte om vilket syfte de har i sin kamp, om den är rätt eller fel. Ja menar absolut inte att man på Sri Lanka skulle agera på samma sätt som man gjorde i nazityskland eller tar ställning i sakfrågan. Det handlar om hur man använder och tolkar symboler och hur laddad både svastikan och hammaren och skäran är pga historiska händelser.

    Symbolen står för oss, här och nu, som en symbol för Sovjetstatens diktatur i många hänseenden. Det jag menar vilket jag verkar få stångas i väggen för att förklara är att det ädärför är lika komplicerat att exempelvis länka vidare till en sida där denna symbol används utan att kommentera detta som att tex en högerriktad sida utan kommentarer skulle länka vidare till en sidan där någon framför en svastika berättar om ett lands frihetskamp etc.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s