Klass och sexualitet funkar bra ihop

Det har de senaste veckorna har det blossat upp en debatt kring en socialdemokratisk tidskrift som heter Arena. Kanske inte så spännande tänker vi först? Men den kritik som sossen Daniel Suhonen och Dan Josefsson och Kajsa Ekis Ekman framfört mot Arena är intressant, inte bara för att det är en kritik mot tidningen, utan för att det berör hela vänstern i bredare bemärkelse i form av teori och praktik.

Upp med hakan, vänner!

Röda Lund tillhör dom som tycker det är viktigt att snacka klass. Det är därför vi är socialister, eftersom vi är övertygade att klassamhället ställer till med en massa skit här i världen och ökar orättvisorna mellan människor. Kritiken mot Arena går just ut på att de inte snackar klass utan andra saker, sexuell frigörelse och liknande. Men vad är det för fel med det?

Nej, det är jättebra att diskutera sexualitet och dess roll i samhället. Ett exempel är hur heteronormativitet (alltså att de flesta utgår från att människor tänder på det motsatta könet) får en massa negativa konsekvenser för personer som inte passar in i den normen. Som socialister vill vi ha ett samhälle där människor är fria att leva och vara som de vill, och därför krossar vi mer än gärna heteronormen.

Vår bloggkollega Svensson skriver:

Jag kan hålla med om att det inte räcker att snacka klass, men samtidigt är klassperspektivet och jämlikheten det viktigaste. Det står inte i motsättning till att prata om jämställdhet, rasism och sexualitet utan är en förutsättning för att kamp mot förtryck av sexuella minoriteter, mot rasism och mot kvinnors underordning ska vara möjlig.

Alltså, det är hur viktigt som helst att bekämpa rasism, homofobi, bristen på jämställdhet mellan män och kvinnor mm. Men många av dessa saker bekämpas bäst genom att ses i ett sammanhang där klassglasögonen sitter kvar, där inte ex kvinnokampen plockas ut för sig och ses som något helt fristående, som inte påverkas av klass. Det handlar egentligen om vilka prioriteringar vi gör. Klart att vi inte tycker det är dåligt om Östermalmsbruden kämpar för att slippa sexuella trakasserier på Stureplanskrogen. Men om vi skulle bestämma agendan för en feministisk politik skulle den handla om högre löner för kvinnor i den offentliga sektorn och liknande frågor som samtidigt är klasskamp.

Det handlar om hur vi bäst motverkar att de här förtrycken uppstår och återskapas. Det liberala sättet att gå på olika sorters problem går på symtomen, inte orsaken. Vi vill istället förändra det materiella, den ekonomiska basen i klassamhället. Det här är ingen lätt fråga. För visst går det att göra vinster för HBTQ-personer (homo, bi, trans, och queerpersoner), kvinnor och invandrare mm utan att klassamhället påverkas. Det är således inte oviktigt att ha det perspektivet också. Naturligtvis är det bra att bögar kan gifta sig, om handikappade får utökade rättigheter eller om andelen invandrare i riksdagen ökar. År 2010 är det knappast någon som heller tror att det räcker att krossa klassamhället för att bli av med homofobi, kvinnoförtryck eller främlingfientlighet, det sitter djupare än så och kräver fler perspektiv.

Men problemet, det som kritiken mot Arena handlar om, är att vänstern börjar anamma det liberala synsättet, kallat identitetspolitik, som går på symtomen. Kapitalismen tjänar på att invandrare och kvinnor utnyttjas inom låglönejobb eller en konsumistisk och identitetsbaserad bögkultur. Marknaden är expert på att exploatera olika grupper i samhället. Därför måste vi istället bryta med samförståndsandan, bryta med kapitalismen och återinföra klassperspektivet. Samtidigt som hela vänsterrörelsen skulle må bra av att integreras med exempelvis queerrörelsen i större utsträckning för att inte bli hemmablind. Att vänsterröreslen idag domineras av vita män är ett verkligt problem som jag inte vill sopa under mattan.

HBTQ-personer, kvinnor och invandrare är faktiskt en majoritet av arbetarklassen. Klasspolitik handlar inte längre om en vit man som jobbar på en industri. Att stå på arbetarklassens sida idag innebär faktiskt att sätta kvinnor, invandrare och HBTQ-personer i främsta rummet, om inte måste vi se till att så sker.

Läs också Arenas svar: De falska profeterna
Våra partikamrater Blomqvist och Östberg i Aftonbladet
Alexander Chamberland: Makt mäts inte bara i pengar
Svensson: Människan – snällare än du tror

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Advertisements

10 reaktioner på ”Klass och sexualitet funkar bra ihop

  1. Ja, HBTQ-personer, invandrare och kvinnor är tillsammans en majoritet av arbetarklassen. Däremot är jag tveksam till om någon av grupperna är det i sig själv. För invandrare så vet jag att det inte är så. Det rä enkelt att räkna ut. Arbetrkalsen i vid bemärkelse är kanske 3 miljoner i Sverige. Högt räknat finns det lite över 1 miljon invandrare och barn till invandrare (då räknas också min far och han syskon etc). Många av dessa är arbetare men inte alla. Det är alltså omöjligt för invandrare som grupp att vara en majoritet av arbetarklassen. För kvinnor är det förstås möjligt, andelen kvinnor i befolkningen är ju mer än 50%, och troligt. mend et kräver en noggrannare analys.

  2. Anders: Vilken klassanalys utgår du egentligen från när du skriver att arbetarklassen är 3 miljoner, det är ju mindre än en tredjedel av Sveriges befolkning? Greider skrev i sin bok (som jag glömt bort vad den heter) att arbetarklassen i alla fall är 60-70% av befolkningen. Låter mycket mer rimligt enligt mig…

  3. Jaja, jag menar ju att de tillsammans är i majoritet. Dessutom skriver jag det för att få fram poängen att arbetarklassen inte bara består av vita män, på samma sätt som marxistiska feminister ofta riktat sin kritik mot marxister. Behövs inte alls någon djupare analys för att kunna påstå att arbetarklassens karaktär och sammansättning förändras över tid i Sverige, det är vi väl överens om !?

  4. Arbetarklass är så förvirrande begrepp, ibland menar folk bara de som arbetar och ibland räknas inte akademiker o.s.v. Därför använder jag det inte så mycket, det skapar mest förvirring. Egentligen är proletariat det bästa, i betydelsen den egendomslösa, maktlösa klassen. Synd att folk inte förstår det bara..

  5. Varför tjata om det där med att arbetarklassen inte längre består av vita män. Varje gång det sägs återskapas myten. Alla som jobbat vet att det inte är så. Ytterligare en effekt är att de vita män som inte känner att det har det så jävla förspänt inte känner sig tilltalade om det gång på gång på gång ska poängteras.

  6. Hmmma: Nej, absolut inte. Tror inte heller någon hävdat det. Däremot har de många gånger gemensamma intressen.

    Jag håller med S Lee. Jag tror aldrig jag hört någon från vänstern mena att arbetarklassen är detsamma som vit industriarbetare. Det är ett missförstånd som borgare brukar få för sig dock.

  7. S Lee:
    Ok, kanske onödigt att påpeka det. Men inom vissa delar av vänstern finns fortfarande nån sorts uppfattning om vad en ”riktig” arbetare är, det är mest detta jag vänder mig emot.

  8. Josefin
    Då är det möjligtvis bättre om du kritiserar just dem som tror det. Jag har aldrig stött på den uppfattningen. Just Chamberlain som du länkar till är däremot ett praktexempel på hur liberalismen alltid smyger in i de här sammanhangen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s