Trotskist i trappen

Vi bjussar ju regelbundet på ”the finer things in life”. Kultur när den är som bäst. Idag blir det Ingvar Sundén i symbios med The Rolling Stones som förgyller vår dag. Är det bara jag som får Onkel Kånkel-vibbar? Lyssna och döm själva:

Vodpod videos no longer available.

Trotskist i trappen (Beast of Burden)

Text och musik: Mick Jagger – Keith Richard – Ingvar Sundén

Det kom en flicka hem till mig i morse
Runt hennes hals hängde Jesus på korset
Han blödde över brösten så att hon blev alldeles röd.
Hon hade röda tankar, röda läppar
Morötter, piskor, hon hade käppar
Hon slog mig med häpnad så att jag blev alldeles röd.

Jag är hård av hat mot kapital och stat
Och bort med moms på mat!
Säg duger det åt dig?

I trappen kryllar det av små trotskister
I näpna kjolar och med smala vrister
Dom spelar upp hela sitt kampregister för mig
Det ringde på min dörr, där stod en flicka
Hon neg så blygt, själv stod jag och nicka
Jag sa: Hej flicka, vill du dricka té hos mig?

För jag är hård av hat mot kapitalets stat
Och bort med moms på mat!
Kom och drick té hos mig

Revolutionärer kan va söta kvinnor
Med skarpa bomber, deras hjärtan brinner
Ni vinner kampen och du hinner ta en kopp
Hon tacka nej så sött att jag blev galen
Hon sålde bara Internationalen
Jag sa Följ med mig upp till Härjedalen en helg

För jag är hård av hat mot kapitalets stat
Och bort med moms på mat!
Ägna en helg åt mig!

Hon log och sa att det är bäst att vänta
Revolutionen vill hon permanenta
Är inte det en riktigt präktig jänta, säg?
Hon tyckte jag var nåt att ha och mista
Hon ville bara få mig skriva på nån lista
Jag köpte tidningen och sa en sista gång:

För jag är hård av hat mot kapitalets stat
Och bort med moms på mat!
Säj duger det åt dig?

2 reaktioner på ”Trotskist i trappen

  1. Inte för att jag vet vad som menas med Onkel Kånkel-vibbar, men det är en juste text till en skön melodi.
    Bättre än låtar med texter som ”hej hopp, kom sjung och dansa ikväll”. Har spanat lite på Ingvar Sundèns. Det verkar vara en ”juste kis”.

Kommentera

