Konsten att åka snålskjuts

Det tycks som att Kurdo Baksi gjort en fuling och skyfflat ihop en taskigt researchad bok för att tjäna deg och skapa sig ett namn. Det hade för Röda Lund varit skitsamma om det nu inte vore så att snubben vars namn han försöker rida på är Stieg Larssons. Samme Stieg som gjorde enorma insatser i att motarbeta all form av förtryck och orättvisor i det svenska samhället. En person som konsekvent stod på de svagas sida, och som skapade en underbar actionhjälte i Lisbeth Salander.

Själv träffade jag nog aldrig Stieg. Inte vad jag minns iaf. Detta trots att han var f.d. medlem i Socialistiska partiet och hade många vänner som fortfarande var aktiva i Sp. Tråkigt nog råkade jag aldrig stöta på honom på Internationalens redaktion eller i sällskap av någon partikamrat eller vänstermänniska när jag besökte Stockholm.

Det är alltid synd när bra människor som Stieg och hans sambo Eva kopplas till en massa tramsigheter hit och dit. Pengar och berömmelse ställer inte sällan till det och är det inte en släkting som ska roffa åt sig av kakan så är det en gammal ”vän”. Låt oss skita i Baksi och löpsedlarna och glädjas åt att unga svenska kvinnor äntligen fått en romanfigur och filmstjärna att se upp till och hämta mod och inspiration ifrån. Och låt oss vårda den kämpande Stiegs minne. Oavsett om det var att hjälpa afrikanska frihetskämpar att utbilda sig i gerillakrig, bygget av en antirastisk rörelse som Stoppa Rasismen, eller i arbetet med att producera antirastiska och feministiska texter.

Socialistiska Partiet om arvet efter Stieg Larsson

Svensson: Skrev Stieg Larsson inte själv?

9 reaktioner på ”Konsten att åka snålskjuts

  1. ”Det hade varit skitsamma om det inte varit för att det är Stieg Larsons namn han försöker rida på”

    Är det skillnad på folk och folk?Är det okej att utnyttja t ex en Moderat?Betyder inte det att ni värderar folk olika beroende på vilka åsikter de har?Rimmar illa med vänsterns prat om ”allas lika ”värde”…..

  2. Alexander: Ja, det är väl klart? Jag skiter väl i vad en moderat, nynazist, kd:are, eller näringslivsdirektör får för problem med sina polare. Så, ja: Jag ser olika på folk och folk. På samma sätt ser jag olika på och värderar olika händelser som sker inom min släkt eller mina närmsta vänner eller för mig helt okända personer. Är det konstigt? Det är dock inte samma sak som att människor skulle vara olika mycket värda i sig.

    Vad barnslig du är som så löjligt öppet försöker vinna några retoriska ören på minsta lilla sak du hittar här på bloggen.

  3. Om jag anser att vi först och främst ska ta hand om de som är föddda i Sverige och därefter invandrare,anser du då att jag menar att folk är olika värda?Det brukar vänstern påstå,men det gör alltså inte du?Hoppas att du svarar för det har i allra högsta grad med ämnet att göra….

  4. Min poäng är att ni gärna vill framställa ”kapitalister” som egoistiska,sedan visar det sig att ni bara är intresserade av att gynna de som tycker som er själva,resten skiter ni.I mina ögon är det hyckleri…..

  5. Men snälla lilla rara. Det finns något som heter intressekonflikt i det här samhället. Vi socialister menar att arbetare har mer gemensamt med andra arbetare än med överklassen i deras getton. Likaså menar vi att arbetare och socialister bör gå samman för att skapa ett nytt samhälle. Det är bara vi själva som kan göra detta, och detta på bekostnad av den rika elitens makt. F.ö. skriver jag (behöver du språktestas?) uttryckligen:

    ”Det är dock inte samma sak som att människor skulle vara olika mycket värda i sig.”

    Väx upp nu och sluta tramsa.

  6. Du verkar inte fatta att vår kritik är mot det kapitalistiska systemets spelregler som föder kapitalister och förtryckare. Ingen föds till kapitalist, isf hade det funnits kapitalister bland hedenhösarna.

  7. Om jag anser att infödda svenskar bör prioriteras framför invandrare,tycker du då att jag har en dålig människosyn?Du svarade aldrig….

  8. Här går vi OT igen ser jag… Jag köper inte ditt resonemang om svenskar och invandrare. Jag ser till klass. Det går inte att svara på frågan eftersom jag inte anser att ”människosyn” är applicerbart så länge samhället är uppdelat i klasser. Ja, jag räddar hellre en partikamrat i nöd framför Reinfeldt eller Wallenberg. Nemas problemas. Är detta en dålig ”människosyn” eller en bra ”människosyn”? – varken eller. Det är en intressekonflikt.

    Så, nu fick du svar. Nu hoppas jag att du kan hålla dig till ämnet.

Lämna en kommentar