Avgiftssamhället- den sosseliberala drömmen

Äntligen har Malmö fått en ny bostadskö som samlar olika hyresvärdar i samma kö, Boplats syd. I kombination med att LKF (Lunds kommunala fastighetsbolag) under hösten gjort om sin hemsida för bättre tillgänglighet och sökfunktionalitet så är det en förbättring för alla de som drömmer om en egen liten lya i regionen.

Men man kan ju undra hur de resonerar som försvarar en avgift på 300 kr/år bara för att få stå i kön. Men hallå! Det var inte köandet vi vill betala för! Nu påstås det i och för sig att avgiften kan komma att sänkas för att så många ställt sig i kön. Det tänket är helt enligt marknadsprinciper- ju fler desto billigare. Har sossarna gått och blivit liberaler? Svar nej, dom är liberaler. Anders Rubin (s) resonerar som så att kön ska betala sig själv, enligt Sydsvenskan.

Röda Lund säger: det ska vara gratis att söka bostad om det så är 1 person i kön. I Lund är det än så länge gratis. Den dagen Lunds politiker skulle få för sig sånt trams som att ta betalt kommer vi att protestera högljutt eftersom det är en rättighet att ha en bostad, och det innebär också en rättighet att få söka bostad.

Istället för att fjäska för de privata värdarna som MKB (Malmö kommunala bostadsbolag) nu gjort för att få till stånd en gemensam kö borde Malmö kommun gratis administrera alla hyresrätter i Malmö.

10 reaktioner på ”Avgiftssamhället- den sosseliberala drömmen

  1. Jag håller såklart med. Klart det ska vara gratis. Men är du säker på att Boplats Syd verkligen är en kö? Vi har Boplats här i Göteborg, och det är ingen kö, utan ett forum där de som behöver bostad får ställa ut sig själv och hoppas på värdjävlarnas barmhärtighet.

  2. Ja, i alla fall så ska ens kötid från MKB hänga med över i den nya kön. Däremot så är det ju tom sannolikt att många privata värdar har särskilda villkor, väljer och vrakar.

  3. Fast här gäller det inte bara privatvärdarna. Även de kommunala bostadsbolagen väljer fritt vem de vill ha och inte. När jag separerade från min exfru tog det mig tre månader att få en lägenhet. Klart, jag är ju suedi, har fast jobb sen 1998 och inget i belastningsregistret heller. Det finns folk som har varit medlemmar i Boplats i åratal utan att ens få komma på en visning! Bedrövligt!

  4. Ju fler desto billigare; skulle det vara marknadsprinciper?!?
    Det är ju tvärt om. Tillbaks till skolbänken, hörru!

    Ett av de främsta argumenten för en fri bostadmarknad är att folk slipper stå i kö i flera år. Det är både rättvisare och samhällsnyttigare att den som bor lite bättre också betalar för det, istället för att använda korruption eller kötid. Jag bor i en tysk stad med marknadshyror, och det fungerar utmärkt. Hyresskillnaderna mellan innerstad och ytterområden är inte enorma, utan bara tillräckliga för att inga köer ska existera.

    Tycker ni att bostadsköer är rättvisa och/eller effektiva?

  5. Jag tycker att det rättvisaste är att innerstaden/de mest attraktiva lägena inte förvandlas till ett reservat för de som har mest pengar. Visa mig de städer med marknadshyror där jag som tjänar under 250 papp om året hade kunnat bo med 8 minuter med buss till stans absoluta centrum, strutsen. UTAN att vara squatter.

  6. För det första vill jag bara fråga varför boende skulle vara viktigare än allt annat som människort köper? Min erfarenhet är att det snarare är tvärt om för många; att kläder, bil och prylar är viktigare än hur man bor. Och därför blir det fel när man har för höga hyror i ytterområden och för låga i innerstaden. Det betyder ju att de med lägre inkomster får mindre pengar över till annat när de inte kan välja ett billigare boende. (under antagande att allt annat förblir likadant) Kan du följa du mitt resonemang?

    Och varför just 8 minuter med buss skulle vara något magiskt mått förstår jag inte riktigt. Marknadshyror ger dig ju valet mellan stor lägenhet i ytterområde och liten mitt i stan. Här bor studenter mitt i stan i delade lägenheter; inga problem. Visst blir det tuffare att hitta en ultracentral lägenhet i större städer, men alla kan ju inte bo precis i mitten, eller hur?! Och det är ett rättvisare sätt att låta folk betala för sig än att lotta ut lägenheter, fördela dom genom kontakter eller genom bisarra kösystem som ibland har flera år långa köer. Här är marknaden i balans, och det finns hela tiden ett utbud av lägenheter i alla tänkbara storlekar och lägen. Det gäller bara att välja hur mycket man är beredd att lägga på boende. Effektivt och rättvist!

    Och eftersom du ändå ställde den mystiska frågan så kan jag ju ta München som exempel. Staden är jämförbar med Stockholm om än något rikare. Där känner jag flera personer som hyr lägenheter och tar sig till centrum med tunnelbana på 10-15 minuter. Inne i stan kostar lägenheterna upp till 20 euro/kvm, men 10 minuter bort med tunnelbanan är det inte mer än 10. Det har du utan tvekan råd med.

    Just motståndet mot marknadshyror är den fråga där jag har svårast att förstå vänstern. Det är ju fattiga låginkomsttagare som drabbas av det nuvarande systemet! Ellar tror du att jag sitter och argumenterar för min egen vinning, trots att jag bor utomlands och redan har marknadshyra!?!?

  7. Strutsman:

    Du skriver att köerna skulle försvinna om vi införde marknadshyror. Jag undrar hur du får ihop detta då det inte blir fler lägenheter eller färre som behöver lägenhet bara för att marknadshyror införs?

    Du frångår sanningen också när du påstår att man kan välja om man vill lägga mkt eller lite pengar på sitt boende. För många kommer det inte att bli ett val var man ska bo utan det är bara ytterområdena att ”välja” på.

    Jag/vi har aldrig påstått att dagens bostadspolitik är bra. Men när det som idag är extremt ont om hyresrätter i storstadsområdena så är ju det enda vettiga att bygga fler hyresrätter.

    Bostadsbrist=bygg fler bostäder, hur svårt kan det va att få ihop! Nä istället påstås det att ombildningar och marknadshyror ska lösa problemet. Finns ju noll logik i det.

  8. Att införa marknadshyror (eller marknadsanpassa de reglerade hyrorna, vilket jag ser som det mest realistiska alternativet) löser inte problemen omedelbart. Det dröjer naturligtvis ett tag tills man hunnit anpassa utbud och efterfrågan och byggt nytt dessutom. Nybyggen tar naturligtvis flera år. Men ett exempel på hur det kan gå fortare är ju att man bygger om hus för att skapa fler små lägenheter, eller rustar upp gamla kontorshus för att istället bygga bostäder. Och effekten att de som bor i skabbigare lägenheter får lägre hyra får du ju direkt.

    Jag skulle för övrigt vilja hävda att mycket av bostadsbristen är ett allokeringsproblem. Det vet vem som helst som sökt lägenhet i Göteborg eller Stockholm. Kan man tänka sig att bo i ytterområden så finns det mer att välja på redan idag. Men när hyrorna knapps skiljer sig ställer sig ju alla i kö där dom helst vill bo; alltså centralt.

    Och man kan visst välja hur mycket man ska lägga på boende. I Sverige i första hand genom storleken på lägenheten. Här i Tyskland kan man också göra avkall på komfort tjäna på att bo i ett sämre läge. Dessa möjligheter är starkt begränsade i Sverige. Det vore bra om man kunde ändra på det. Många studenter behöver t.ex. knappt nåt kök och klarar sig med 15-20 m2, trots att detta är otänkbart för många andra.

    Vi är dock delvis överens om att man måste bygga fler hyreslägenheter. Mitt förslag är att de som bor i lägenheterna ska betala. Men hur föreslår du att man ska betala för det?!

  9. Men herregud Strutsman. Du kanske borde läsa lite urbansociologi eller nåt. Varför tror du studenter bor som dom gör, för att det är trevligt eller för att dom har kasst med pengar?

    Och sen förstår jag inte vad marknadsanpassade hyror har med nybyggnation att göra. I ditt inlägg finns något sorts osynligt band mellan dessa som jag inte alls kan förstå.

  10. Ursäkta?!

    Jag tror att studenter bor billigt för att dom inte har någon inkomst. Varför accepterar dom det?

    Samtidigt accepterar inte låginkomsttagare att leva som studenter. Varför?

    Där är dagens urbansociologiläxa. Svara med minst 300 tecken.

    Marknadshyran avgör hur mycket intäkter en hyresvärd kan få när han hyr ut lägenheter. Det är naturligtvis av central betydelse både för nybyggen och renoveringar. Bandet är inte alls osynligt. Tvärt om tillåter man ju delvis undantag från hyresregleringen för nybyggen för att det överhuvudtaget ska byggas några nya hyreslägenheter. Men då motiveras den högre hyran normalt sett med att standarden är högre eller något annat hyresgästföreningsmässigt flum. Och ju mer undantag man gör, desto godtyckligare och orättvisare blir systemet.

Kommentera

